Legislativa
Problematika je řešena Zákonem č. 449/2001 Sb. o myslivosti, kde jsou obecně ukotveny povinnosti zemědělců a myslivců.
Povinnosti zemědělce:
- dbát na to, aby nebyla zvěř zraňována nebo usmrcována (citace § 10 ods. 2 Zákona o myslivosti)
- oznámit s předstihem uživateli honitby dobu a místo provádění zemědělských prací v noční době, kosení pícnin a použití chemických přípravků na ochranu rostlin (citace § 10 ods. 3 písm. a) Zákona o myslivosti)
- používat účinných plašičů zvěře, a pokud je to možné, provádět sklizňové práce tak, aby zvěř byla vytlačována od středu sklízeného pozemku k jeho okraji (citace § 10 ods. 3 písm. b) Zákona o myslivosti)
Nesplnění těchto povinností je klasifikováno jako přestupek s finančními sankcemi.
Povinnosti myslivce:
- provést po oznámení vlastníků, popřípadě nájemců honebních pozemků podle § 10 odst. 3 písm. a) potřebná opatření k záchraně zvěře (citace § 11 ods. 2 Zákona o myslivosti)
Nesplnění této povinnosti je klasifikováno jako přestupek s finančními sankcemi. V této problematice lze aplikovat i Zákon České národní rady č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání. Konkrétně lze použít § 5 odst. 1, kde je stanoveno, že: "Nikdo nesmí bez důvodu usmrtit zvíře". Odstavec 2 následně vyjmenovává důvody pro usmrcení zvířete. Zemědělská činnost zde není uvedena. Porušení § 5 odst. 1 je sankciováno stotisícovými pokutami.
Pro veřejnost:
Vzniká možnost vyjádřit se při podezření na porušení těchto zákonem daných povinností uvedených stran, např. nálezem uhynulého zvířete po sečení, a podat podnět k prošetření např. na Českou inspekci životního prostředí: Podávání podnětů a stížností | ČIŽP (cizp.cz)
Další možnosti:
Podatelna Ministerstva životního prostředí – Ministerstvo životního prostředí (mzp.cz)
Ministerstvo zemědělství (E-podatelna, eAGRI)
Možnosti kontaktů – Státní veterinární správa (svscr.cz)
Proč přesto všechno dochází k tak velkým ztrátám?
- Nemožnost kontroly plnění zákonem daných povinností:
Díky chybějícímu systému kontroly může docházet ke vzájemnému tolerování nedodržování Zákona oběma stranami. Termín seče není nikde zveřejňován, není tak možné zvenčí kontrolovat činnost MS a zemědělců.
- Ohlašování termínů seče na poslední chvíli (v řádu několika hodin před sečí):
To je způsobeno kvůli měnícímu se počasí. Většinou není možné hned zareagovat a vydat se na pole. Členové MS chodí také do práce, takže nemají potřebnou časovou flexibilitu.
Zákon ukládá povinnost zemědělci "oznámit s předstihem" termín sečení, avšak každý si může vyložit tento pojem po svém.
- Zákonem o myslivosti není konkrétně stanovena forma "ochrany" zvěře:
Z praxe víme, že samotné zapachování louky není dostatečnou formou ochrany a srnčata na loukách zůstávají do osudné chvíle. Nejúčinnější ochranou (pomineme-li technické pomocníky) je procházení luk v těsné rojnici před sečí a odnos srnčat do bezpečí. Ne všechny MS však takový přístup ochrany volí.
- Způsob sečení od kraje ke středu:
Přestože Zákon doporučuje zemědělcům vytlačování zvěře ze středu k okraji, v praxi je spíše využívána metoda sečení z krajů ke středu, která je jednodušší.
- Chybějící zájem obyvatel o problematiku, tudíž nižší tlak ze strany veřejnosti na dotčené státní orgány a politiky:
Pokud se obecně ochrana zvěře stane populárním tématem mezi občany (voliči), lze očekávat aktivnější přístup ze strany ministrů. To by mohlo vést v budoucnu k vypsání výzev na pořízení dronů, chytrých žacích lišt, plašičů apod.